duminică, 19 februarie 2017

La ce sa fii atent/a cand rezervi vacante sau zboruri gasite pe site-urile cu oferte Do it yourself


Update: ma bucur nespus de mesajele primite de la voi pe aceasta tema si sa aud ca va sunt utile informatiile si sfaturile prezentate in acest articol.

Am observat ca in ultima vreme au aparut (si continua sa apara regulat) noi site-uri/bloguri cu ponturi pentru vacante Do It Yourself sau bilete de avion. 

Ceea ce este foarte bine! 

Mi se pare o initiativa laudabila si am tot respectul pentru cineva care, in mod dezinteresat, isi rupe din timpul propriu ca sa va supuna atentiei in mod gratuit oferte pentru vacante sau zboruri care va permit sa ajungeti in locuri in care poate n-ati fi visat vreodata sa ajungeti!

De asemenea, ma bucur sa constat ca multe dintre aceste site-uri vin cu oferte de calitate sau incearca sa isi imbunatateasca constant materialele publicate. Unele si-au construit deja o reputatie solida, altele lucreaza din greu la asta.

Nu este insa cazul la toate si, din pacate, gradul de pricepere al celor din spatele lor poate sa difere destul de mult. 

Pe deasupra, in unele cazuri, ca sa dea pretul din titlu bine  si sa se obtina efectul de WOW! (din pacate uneori goana dupa like-uri, trafic si popularitate poate depasi interesul cititorilor), s-ar putea ca sa va treziti cu ofertele cele mai ieftine posibil (si cu calitate tot asa), nu cu cele cu un raport calitate-pret optim pentru dvs.

Desigur, fiecare da ce sfaturi sau recomandari doreste, asa ca este datoria dvs sa va informati complet despre oferta si sa faceti o achizitie in deplina cunostinta de cauza.

Nu o sa va ajute "Dar nu am stiut!" daca anumite asteptari nu va sunt intrunite in vacanta!

De aceea, m-am gandit sa va sar si eu in ajutor cu cateva recomandari strict pentru ofertele Do it yourself pe care le gasiti pe astfel de site-uri.

NOTA Repet ca sa nu existe confuzii: nu ma refer in acest articol la conceptul DIY in sine, cu vacante pe care le cautati si vi le creati voi singuri, dupa pretentiile si la calitatea cautata de dvs. Ci la ofertele pe care vi le recomanda altcineva, pe site-urile cu ponturi pentru vacante sau zboruri (cum este si PromoTrips.ro).

Va invit cu caldura sa analizati daca oferta mentionata cuprinde vreunul dintre punctele mai jos si, daca da, sa decideti daca aceste puncte va deranjeaza sau nu, astfel incat sa luati o decizie complet informata.

Bineinteles, desi PromoTrips.ro pune accent doar pe zboruri (in general spre destinatiile mai indepartate), analiza de fata se aplica si acestui site!







1. ZBORURILE COMBINATE 

Prin "zboruri combinate" inteleg zboruri cu plecare dintr-un oras european pentru care cautati un zbor de legatura din Romania. Daca aveti doua rezervari/doua bilete pentru zboruri, atunci este vorba de zboruri combinate.

De cand au aparut motoarele care fac combinatii de zboruri low-cost (si nu numai), cum este Kiwi.com, FlyHacks.ro sau Vola.ro, a devenit facil pentru oricine sa gaseasca in cateva minute combinatii de zboruri ieftine.

Ceea ce este foarte bine!

Dar, in opinia mea, asta nu este o scuza pentru a nu depune un minim efort in cautarea zborurilor cu conexiuni garantate din Romania. Am tot citit de scuza ca Bucuresti nu este un nod aerian important (asa este!), dar nici Sofia nu este un nod aerian important. Si totusi din Sofia apar regulat oferte foarte bune! Si chiar si din Romania apar relativ regulat preturi bune (dupa cum va puteti convinge singuri, daca urmariti acest site), trebuie doar cautate. Sigur, asta presupune metode multiple, motoare de cautare multiple, timp samd.

Din pacate - fie din comoditate, fie din nestiinta - unii se limiteaza la a urmari site-urile europene care publica oferte, la care doar mai leaga niste zboruri din tara. Eventual mai arunca un ochi pe Kiwi ori pe Skyscanner si cam asta este toata vanatoarea de zboruri ieftine. [Nota: astfel de cautari puteti face si voi foarte simplu, v-am aratat cum in seria Cum sa cauti zboruri ieftine.]

De aici rezulta o multime de oferte cu zboruri combinate.

Aflati din acest video cum gasiti in cateva minute zboruri combinate spre: Maroc, Ibiza sau Insulele Canare:

 


Daca sunteti calatori un pic mai experimentati sau calatori tineri, cu rucsacul in spate si pentru care timpul liber nu este o problema s-ar putea sa nu va afecteze punctele de mai jos.

Daca in schimb sunteti calatori mai putin experimentati, familie cu copii mai mici, persoane mai in varsta sau daca timpul liber va este foarte limitat, este important sa fiti constienti de urmatoarele dezavantaje:


POSIBILE DEZAVANTAJE

  • escale in plus
  • posibile schimbari de aeroporturi
  • posibile innoptari langa aeroport
  • durata mai lunga a zborurilor 
  • cel mai important: pentru astfel de zboruri, conexiunea in aeroportul de legatura nu va este garantata (in caz ca oricare dintre zboruri: intarzie, este reprogramat sau chiar anulat), decat daca rezervati printr-o agentie care ofera o astfel de garantie. Dar si in acest caz, recomand sa aveti mare atentie la agentia aleasa si la conditiile de garantie pe care le ofera!

RECOMANDARI

Daca oferta cuprinde zboruri combinate:

  • [mai ales daca nu sunteti calatori experimentati] daca gasiti zboruri normale la un pret rezonabil, renuntati la cele combinate.
  • daca optati pentru ele, calculati riscul cu atentie (mai mare sau mai mic, in functie de durata intre zboruri, anotimp, aeroport, companie aeriana samd). 
Mare atentie: patru sau sase ore intre zboruri pare (si adesea este) un timp rezonabil si scade mult probabilitatea sa ratati zborul de legatura. Dar, oricat de mici ar fi sansele, uneori apar si intarzieri mari. 
Cele mai multe probleme apar evident iarna cand vremea nefavorabila (ceata, ninsoare) poate crea intarzieri neprevazute. Dar nu uitati ca mai apar si probleme tehnice, compania poate modifica intentionat orarul de zbor sau sa anuleze cursa samd.

Daca se intampla cele de mai sus, sunteti pe cont propriu: companiile aeriene o sa ridice din umeri (ca doar nu sunt legaturi garantate), cei care v-au recomandat oferta o sa ridice din umeri (ca ei doar v-au dat o informatie, nu v-au obligat sa rezervati; ca v-au dat alternativa cu Kiwi, desi era departe de pretul din titlu - diferenta platita pentru acelasi zbor, dar cu garantie de conexiune poate sa fie si de  peste 100€ pentru un zbor intercontinental).

  • daca pretul este extrem de bun, mergeti tot pe zboruri fara conexiune garantata, dar jucati foarte prudent si luati cate o noapte de cazare langa aeroportul de legatura. Mai ales daca este vorba de un zbor intercontinental.
  • legat tot de cazare in destinatia in care aveti conexiunea: in unele orase de legatura puteti sa profitati de ocazie si sa lasati un timp mai lung (o zi intreaga sau chiar doua) intre zboruri, ca sa vizitati si acele orase. Practic mai legati un city break de vacanta. Sigur, asta daca timpul va permite si daca doriti sa vizitati acel oras. Altfel nu rezolvati nimic! Decat sa pierdeti zile pretioase din concediul dvs dand 399€ pe un zbor combinat, plus inca 50€ - 100€ pe city break (cazare, mancare, transferuri in oras etc) pe care nu vi-l doriti neaparat, nu mai bine alegeti un zbor de calitate si mult mai scurt din Bucuresti la 500€ - 600€?
  • nu va imbatati cu apa rece daca ati rezevat zborul printr-o agentie care ofera garantie pentru conexiune. Trebuie sa aflati in ce conditii si pana la ce suma maxima este oferita garantia. Am vazut cazuri in care vi se acopera numai pana la de trei ori suma platita pentru biletul de avion. Ori la cat costa un bilet cumparat cu cateva ore inainte de zbor, este extrem de putin. De asemenea, trebuie sa va intrebati daca agentia aleasa are resursele umane sa raspunda la apelurile dvs in caz de urgenta si financiare sa va cumpere alte zboruri in cazuri de anulari in masa (vezi falimentul Monarch, anularile Ryanair, anularile din cauza uraganelor din Caraibe samd). Cititi cu atentie conditiile pentru oferirea garantiei si vedeti daca sunt optime pentru ceea ce aveti dvs nevoie, deoarece nu sunt identice cu cele pe care le-ar fi oferit compania aeriana! 

Retineti: nu intotdeauna faceti mare economie cu zborurile combinate. 
Daca aveti nevoie de bagaje, trebuie sa adaugati patru bagaje de cala in loc de doua. 
Daca aveti escala in plus, mai dati niste bani pe niste sandwich-uri si bauturi in duty free. Poate si pe niste reviste sa omorati timpul. 
Sigur, depinde de la zbor, la zbor. De aceea, recomand sa va asigurati ca, dupa ce trageti linie cu toate cheltuielile in plus cu legatura (luati in considerare si timpul pierdut), merita pentru voi diferenta economisita si riscul conexiunii negarantate.



PARERE PERSONALA


Dupa cum v-am spus si in articolul La ce sa fii atent/a cand alegi un zbor, in mod clar zborurile combinate isi au locul lor pe un site cu ponturi si, in functie de pret, puteti iesi cu o super economie.

Pentru destinatii specifice cum ar fi Caraibe sau America de Sud, spre care de la noi se gasesc zboruri in medie la 800 - 900€ dus-intors, merita clar sa luam in calcul zboruri combinate la 400€ dus-intors. Este o super economie. 

Daca insa spre Thailanda apar adesea zboruri din Bucuresti pe la 500€ dus-intors, este discutabil daca merita complicatiile cu un zbor combinat la 399€... 

Stiu ca 399€ suna mai bine decat 500€, dar, mare atentie ca nu cumva, zgarcindu-va la 100€, sa pierdeti toata vacanta pentru ca nu ati mai prins un zbor de legatura....




2. ZBORURI CU SCHIMBARE DE AEROPORT


Din cate am observat, majoritatea site-urilor majore de regula evita combinatiile de zboruri care implica schimbare de aeroport, ceea ce este bine. Dar stiu sigur ca exista si exceptii.

Asadar daca ati ajuns la o astfel de oferta sau daca ati gasit voi singuri una (pentru ca nu aveti  alte alternative):


RECOMANDARI

  • asigurati-va ca va convine costul transferului intre aeroporturi (ar fi de preferat sa fie mentionat in pretul zborului prezentat).
  • asigurati-va ca aveti timp suficient sa prindeti zborul de legatura (luati in calcul posibila intarziere a primului zbor, bagajele de cala, traficul din oras samd)




3. ERROR FARES

Uneori pe site-urile cu oferte la zboruri - inclusiv aici - sunt mentionate si asa numitele Error Fares, care, dupa cum le spune si numele, sunt erori (aparute din varii motive) in pretul biletelor de avion ori in pretul unitatilor de cazare.

Datorita lor puteti sa gasiti uneori zboruri intercontinentale chiar la 200€ - 300€ dus-intors.

Teoretic, site-ul care va prezinta oferta, ar trebui sa va si atentioneze ca este vorba de un Error fare, dar uneori este posibil sa nu fie foarte clar daca este sau nu vorba despre o eroare in pret ori numai despre o oferta foarte buna.

Daca nu va intereseaza problema de etica (cumparati un serviciu pe care furnizorul nu intentioneaza sa-l vanda la acel pret)  si va hotarati totusi sa rezervati un Error Fare, trebuie sa stiti ca este posibil sa va fie anulat, caz in care ar trebui sa va fie returnati banii.


POSIBILE DEZAVANTAJE


  • este posibil ca rezervarea sa nu va fie onorata
  • este posibil sa dureze o perioada mai lunga pana vi se returneaza banii (in functie de furnizorul de servicii la care ati facut rezervarea). 
  • mai ales daca ati rezervat la agentii online, este posibil sa nu va fie returnata toata suma sub diferite pretexte (comisioane nereturnabile etc)


RECOMANDARI

  • recomand sa rezervati direct la compania aeriana. Se pare ca se anuleaza mult mai usor Error Fare-urile facute prin agentiile online, deoarece pe cand ajung acestea sa verifice pretul la compania aeriana ca sa va proceseze rezervarea, constata ca acesta nu mai este valabil. 
  • nu rezervati si alte servicii pana nu aveti confirmarea ferma a zborului rezervat (ce faceti daca va rezervati zboruri de legatura ori cazarea, iar zborul cu eroarea de pret va este anulat?)
  • recomand sa nu rezervati un Error fare care apare numai intr-o singura sursa (de exemplu numai la o agentie online). Am citit de cazuri in care agentia a refuzat sau a amanat foarte mult returnarea banilor clientilor sau nu a returnat suma intreaga. Tocmai de aceea e important sa faceti o minima informare despre agentia la care faceti rezervarea.



 4. ESCALE PENTRU CARE AVETI NEVOIE DE VIZA DE TRANZIT

Este posibil sa va fie recomandate zboruri cu escale in tari in care aveti nevoie de viza de tranzit, fara sa vi se mentioneze acest lucru in articol.

Exemple:


  • daca zburati cu Aeroflot veti avea escala (uneori peste noapte) in Moscova. Daca ramaneti in interiorul zonei de tranzit pana in 24 de ore, nu este necesara viza de tranzit. Aveti insa nevoie de viza daca parasiti zona de tranzit (schimbati terminal, iesiti din aeroport ca sa va cazati la un hotel sau sa vizitati orasul) sau daca ramaneti in zona de tranzit mai mult de 24 de ore. Vedeti ca si exemplu articolul: Zboruri din Bucuresti: Vietnam 544€, Japonia 527€ dus-intors cu Aeroflot.

 POSIBILE DEZAVANTAJE

  • eventuale costuri si drumuri suplimentare pentru obtinerea vizei de tranzit

 RECOMANDARI
 
  • inainte sa rezervati orice zbor cu escala, verificati conditiile de calatorie nu doar pentru destinatia finala, ci si pentru tara pe care urmeaza sa o tranzitati. Site-ul MAE va sta la dispozitie cu informatii actualizate pentru fiecare tara. 


PARERE PERSONALA

Nu cred ca trebuie excluse zborurile cu escala in tari pentru care aveti nevoie de viza de tranzit. De pilda, am cititori fideli care au deja viza de SUA. Daca apare o oferta buna via SUA nu cred ca ar fi corect fata de ei sa exclud acea oferta doar pentru ca nu toti cititorii au viza de SUA.

Dar sunt de parere ca trebuie specificat clar in articol ca zborul necesita viza pentru a tranzita o anumita tara. Cine are deja viza sau i se pare avantajos sa isi rezolve, va gasit util articolul, cine nu, va astepta pentru o oferta de la alta companie aeriana.  

Dar chiar si cand este specificat, mi se pare important 'sa va intre in reflex' inainte de orice rezervare sa intrati singuri pe site-ul MAE si sa va luati de acolo conditiile de calatorie actualizate atat pentru destinatia finala, cat si pentru tara sau tarile pe care le tranzitati (pe PromoTrips gasiti un link catre site-ul MAE la finalul fiecarui articol). 







5. CALITATEA UNITATILOR DE CAZARE

Veti observa ca multe site-uri de ponturi va prezinta pe langa zbor, si unele dintre cele mai ieftine unitati de cazare returnate de motoarele care compara preturile pentru hoteluri.

Acestea nu sunt de fapt oferte (in majoritatea cazurilor acesta este pretul normal practicat de acele unitati), dar sunt foarte folositoare pentru a atrage vizitatori pe site prin titlurile 'incredibile'. Exemplu: Vacanta 10 zile in Thailanda la 550€ suna mai Wow! pentru calatorii neexperimentati decat Zboruri spre Thailanda la 450€. Cand de fapt in diferenta de pret avem numai o cazare modesta cu 10€ pe noapte, dar care este comuna si care poate fi gasita oricand si de catre oricine stie sa faca rezervari pe internet.

RETINETI: in majoritatea covarsitoare a cazurilor, cat dati pe cazare, cel mai probabil atata si face pentru conditiile oferite, zona in care se afla si perioada in care calatoriti! Veti primi ce ati platit.

De obicei fiecare site de ponturi are stabilite cateva criterii minime pe care le aplica in filtrele motorului de cautare cazare: de exemplu, unitati cu nota peste 7 de la clienti, cu baie proprie, cu minim 3* samd.

Aceste filtre se pun intr-un motor care compara preturile pentru cazare, cum ar fi TrivagoHotelScan sau Hotelscombined. Acestea sunt doar cele mai mari, probabil ati vazut si reclame la TV cu ele.

Ele sunt atat de populare incat au ajuns sa fie folosite si de catre site-urile care se ocupa in mod traditional cu zborurile. De exemplu, Ryanair Rooms si Momondo folosesc programul de afiliere de la Hotelscombined pentru partea de cazare (desi pe site isi afiseaza brandul propriu) SURSA. La fel, unele surse care compara preturile si pentru inchirieri auto, nu au de fapt un motor propriu, ci sunt afiliati si au in spate - de exemplu - motorul de la rentalcars.com.

Motorul returneaza rezultatele care sunt ordonate crescator dupa pret si, de obicei, este aleasa una dintre primele optiuni returnate (adica dintre cele mai ieftine).

Ceea ce poate sa fie perfect ok: in functie de tipul de vacanta pe care il cautati este posibil sa fie chiar de dorit un hotel ori un apartament ieftin, dar cu review-uri bune, curat si cu conditii decente.

Daca insa unitatea de cazare propusa pica intr-unul din punctele de mai jos, asigurati-va ca sunteti ok cu asta:


POSIBILE DEZAVANTAJE

  • este posibil sa va fie recomandate hoteluri sau apartamente de inchiriat fara reviews de la alti clienti. Mai ales la apartamentele de inchiriat exista un oarecare risc ca proprietarul sa nu fie serios. 
  • este posibil sa va fie recomandate unitati de cazare departe de centru/mijloace de transport/atractii turistice.
  • este posibil sa va fie recomandate unitati de cazare cu facilitati minime (fara baie proprie etc) sau fara intimitate (hostel-uri). Din fericire, nu prea intalniti asa ceva la cele mai importante site-uri de ponturi.
  • probleme de disponibilitate: multe agentii online, cum este si Booking, vand doar cateva camere la pretul minim (mai multe despre acest lucru mai jos in articol).
  • ca sa dea pretul total "bine", este posibil sa va fie recomandate unitatile cele mai ieftine care intrunesc un minim de conditii, nu cele cu raportul calitate/pret cel mai bun.
  • pentru ca nu este vorba de oferte, ci de preturile normale practicate de unitatile respective, in multe cazuri, pentru aceeasi destinatie, se vor repeta aceleasi cateva unitati in toate articolele. Un exemplu bun este Residencial Joao XXI care este una dintre unitatile cele mai ieftine care intruneste conditiile minime (baie proprie etc), asadar apare in majoritatea articolelor pentru Lisabona pe aproape toate blogurile.
  • in cazul in care cautati asa ceva, este mai putin probabil ca oferta sa cuprinda hoteluri sau resorturi de genul celor pe care le vedeti adesea in ofertele agentiilor de turism.


RECOMANDARI


  • verificati ca unitatea de cazare prezentata sa intruneasca cerintele minime pe care le cautati dvs (ca si conditii, servicii incluse, locatie etc).
  • dati un Google cu unitatea prezentata si vedeti daca si ce note si reviews are. Gasiti note/reviews pe motoarele de cautare, pe TripAdvisorla agentiile online cum ar fi Booking samd. Cititi parerile celor care au vizitat deja locatia (recomand cu incredere si amfostacolo.ro

Atentie: faptul ca vi se recomanda, de exemplu, unitati de 3*, nu inseamna neaparat ca si conditiile vor fi de 3* dupa standardele europene: in unele tari veti avea surpriza sa gasiti la astfel de hoteluri conditii de 1* - 2*. De asemenea nu este totuna ca un hotel are nota 8 pe Booking de la mii de clienti sau numai de la o suta sau de la zece clienti. 

  • verificati review-urile si pentru agentia la care vi se recomanda rezervarea. Din nou, dati un simplu Google dupa numele agentiei si termenul "reviews" si ar trebui sa va puteti face o parere relativ repede. Doua site-uri foarte utile pentru agentiile straine sunt TrustPilot si ReviewCentreDaca nu va convine ce gasiti, eventual alegeti alta agentie, chiar daca pretul este ceva mai mare.
  • daca nu va descurcati cu limba engleza, verificati daca agentia la care vi se recomanda rezervarea are suport clienti si pagina in limba romana, ca sa fiti siguri ca va puteti descurca in a lua legatura cu ei in cazul oricaror probleme. 
  • pentru ca vorbim de vacante Do it yourself, recomand sa verificati daca unitatea de cazare prezentata permite anularea gratuita a rezervarii sau plata direct la hotel in ziua in care ajungeti. Daca nu, recomand sa "dati un ban in plus" si sa cautati alta. Da, va fi mai scump, dar daca apar orice fel de modificari neprevazute la zbor (anulare, modificare de orar), macar nu pierdeti banii pentru cazare, deoarece veti putea sa va schimbati/anulati si cazarea in mod corespunzator. Pont: adesea rezervarea direct pe site-ul hotelului permite si plata direct la hotel cu anulare gratuita pana in ziua sejurului.

Sau:

  • ignorati unitatile de cazare propuse si faceti-va singuri propriile cautari. Dupa cum v-am explicat mai sus,  dureaza "cateva click-uri" sa faceti si voi cautarea care o fac bloggerii si sa va alegeti cazare dupa gustul vostru. Intrati pe un motor care compara preturile la cazare, introduceti destinatia si datele de calatorie, puneti filtrele dorite, ordonati dupa pret si... voila! , ati gasit o multime de optiuni din care sa alegeti! 
  • comparati, comparati, comparati! Motoare diferite pot intoarce unitati de cazare, agentii online si preturi diferite. Nu veti gasi cel mai bun pret daca folositi o singura sursa! Asadar nu va opriti la un singur motor de comparare preturi cazare: desi majoritatea blogurilor DIY folosesc numai Momondo (care, dupa cum v-am spus mai sus, foloseste de fapt motorul de la Hotelscombined), voi fiti smart si incercati sa cautati pe mai multe. V-am pomenit mai sus HotelsCombined, HotelScan si Trivago, ca sa enumar doar trei motoare mari. 


PARERE PERSONALA

Pentru ca in majoritatea cazurilor oferta in pachetele de vacanta se afla in zboruri, am decis sa renunt sa mai postez si unitati de cazare. 

La zboruri preturile pot sa varieze enorm si sa gasiti diferente semnificative de pret pentru aceeasi ruta si aceleasi servicii incluse. La cazare se intampla mult mai rar acest lucru.

De asemenea, eu sunt un pic mai pretentios atunci cand caut cazare: da, in unele vacante s-ar putea sa aleg cea mai ieftina unitate care indeplineste minimul de conditii. Dar in altele, s-ar putea sa prefer un resort cu piscina mare si cu mesele incluse. 

Daca cineva va recomanda astfel de oferte, ar fi interesant probabil sa intrebati persoana respectiva daca atunci cand merge de exemplu in Thailanda, se cazeaza fix la unitatile cu 10€/noapte pe care vi le recomanda voua sau daca alege totusi cu mult mai multa atentie unitati care, desi sunt un pic mai scumpe, ofera conditii de cazare, facilitati, mancare, localizare  mult mai decente. S-ar putea sa aveti o mare surpriza...

De aici si inutilitatea demersului meu: din sutele de optiuni disponibile, consider ca nu va ajuta sa pun eu intr-un articol trei exemple de cazare care sunt oricum de obicei ieftine si pe care le puteti gasi singuri cu cateva click-uri. 

Aveti motoare de cautare ca sa gasiti cu cateva click-uri de mouse cele mai bune preturi la agentiile online, mai cereti niste oferte de la agentiile traditionale, comparati si alegeti. 

Detalii complete in articolul: Cum sa cauti pretul cel mai bun pentru cazare

Cand consider eu ca ar fi utile ofertele la cazare? 

Pai, cand ar fi oferte adevarate. 

Adica, daca un hotel costa in mod normal 100€ pe noapte in sezon uscat, camera cu vedere la mare, mic dejun inclus, as fi foarte interesat sa aflu de o oferta la 50€ sau macar la 70€ pe noapte, exact in acelasi sezon, in aceleasi conditii si cu acelasi regim de mese inclus. 



6. SEZONUL IN CARE ESTE VACANTA

O buna parte din ponturi sunt pentru vacante in low season, cand si zborurile, si unitatile de cazare sunt ieftine in mod natural, asadar este extrem de usor de construit pachete la preturi care sa uimeasca cititorii (chiar si cu cazari de calitate medie sau usor peste medie). Tocmai de aceea preturile mici in low season nu le consider oferte.

Aici este posibil sa intalniti inca o practica relativ des utilizata: nu aflati ca oferta este in low season decat dupa ce dati click pe articol. Titlul suna bine: Vacanta in Malta n nopti la 100€, zbor si cazare incluse, dar nu specifica pentru ce luni este oferta, iar poza de prezentare a articolului intotdeauna este cu o plaja insorita, vreme frumoasa. Astfel se induce ideea ca ar putea fi vorba de o oferta de sezon, cand puteti face baie si plaja, cand de fapt este vorba de noiembrie ori februarie.

Motivele pot doar sa le speculez, printre ele banui: momeala pentru click-uri (ca sa se stranga trafic, ca sa se dea click pe link-urile de afiliere din articol etc) si reactiile de pe Facebook (care nu ar mai fi aceleasi daca titlul ar zice Vacanta in februarie / in low season in Malta... .


POSIBILE DEZAVANTAJE

  • vremea nefavorabila.

Exemplu recent: ati vazut probabil la ce riscuri s-au expus cei care au ales sa isi petreaca vacanta in  Caraibe in sezonul uraganelor. Da, vorbim de perioada cea mai ieftina din an, dar merita pentru o economie de 1000€ sa riscati sa nu va puteti bucura de vacanta (ca sa nu zic ca va puteti risca si viata)?


RECOMANDARI

  • daca doriti neaparat o vacanta in low season, incercati pe cat posibil sa rezervati cat mai aproape de luna in care doriti sa calatoriti (eventual last minute). In acest mod veti avea o prognoza meteo mai precisa pentru perioada calatoriei dvs si veti putea lua o decizie mai informata.
  • altfel va ramane istoricul vremii din anii precedenti (pe care il gasiti pe numeroase site-uri cum ar fi AccuWeather).
  • poate va surade mai bine o vacanta in shoulder season (perioada dintre high si low season), cand, in functie de destinatie, vremea poate fi mult mai ok si preturile tot rezonabile.



PARERE PERSONALA


Pentru ca am doar patru saptamani de concediu pe an, exista relativ putine destinatii pe care le-as vizita in low season.

Sunt de acord ca este un sezon bun daca vreti sa evitati aglomeratia. Dar destinatiile sunt ma libere atunci dintr-un motiv intemeiat. 

Nu as da prea fericit bani:

  • ca sa mor de caldura la 45 de grade in Dubai in timpul verii (ori sa mananc pe ascuns ca e Ramadan) 
  • ori ca sa merg la mare nu doar cand nu pot face baie in mare (cum as sta toata ziua in apa, acest scenariu este de neconceput pentru mine :) ), dar cand nici macar nu pot sa stau la plaja 
  • ori ca sa merg in Thailanda cand ploua cu zilele
  • ori ca sa merg in Islanda iarna cand sunt inchise toate drumurile si ziua dureaza numai cateva ore.
Daca timpul nu ar fi o problema, atunci probabil as profita de orice oportunitate sa calatoresc, indiferent de anotimp.

Dar pentru ca zilele mele libere sunt limitate, vreau sa ma bucur de tot ce are de oferit destinatia in care urmeaza sa calatoresc asa ca nu fac compromisuri aici: numai shoulder season (cand vreau sa evit aglomeratia din varf de sezon) sau high season (cand e important pentru mine de exemplu sa fie apa marii calda).



7. DISPONIBILITATEA LIMITATA

LA ZBORURI

Companiile low cost au un algoritm de stabilire a preturilor la zboruri destul de diferit si de imprevizibil as zice fata de companiile de linie, unde preturile sunt in general destul de "omogene".

Sa luam un exemplu ipotetic: avem un blog cu vacante DIY si verificam ce preturi mai sunt la zborurile spre Valencia. Vedem la companiile low cost ca cel mai accesibil pret este din Craiova:

  • la 49€: gasim un zbor pentru 3 nopti (cu 3 locuri la acest pret) si inca un zbor pentru 7 nopti (cu 2 locuri la acest pret)
  • la 67€: doua zboruri de 6 nopti (1 loc) si inca un zbor de 2 nopti (5 locuri)
  • la 75€: un zbor de 3 nopti (4 locuri)
  • la 95€: mai multe date la acest pret (sa presupunem ca acesta este pretul minim 'normal').
Oferta este buna pentru zborurile la 49€, dar este mediocra pentru zborurile la 95€. 

Mai vedem zboruri din Bucuresti de la 80€ si din Cluj de la 110€ dus-intors.

Dilema este: sa publicam un articol cu o astfel de oferta limitata precum cea din exemplul meu? 

Decidem in cele din urma sa il publicam: City break de 3 nopti in Valencia la 99€, zbor si cazare incluse (din care zborul este 49€ dus-intors). 

Acesta ajunge la cititorii nostri care, intial incantati, dau click pe articol si afla ulterior ca:

  • oferta la pretul din titlu este numai din Craiova
  • exista numai doua date la pretul minim de 49€ 
  • autorul a pus si alte zboruri din Craiova, dar la preturi mai mari fata de pretul minim in jurul caruia si-a construit oferta
  • autorul a inclus si oferta din Cluj si din Bucuresti, dar de acolo preturile la zboruri sunt semnificativ mai mari decat pretul mentionat in titlu care a atras initial atentia cititorilor nostri. Daca ar fi fost publicate direct acestea (fara oferta "ancora" din titlu menita sa "agate" cititorii), probabil putini s-ar mai fi deranjat sa citeasca articolul. 
Si atunci trebuie sa ne intrebam: cati dintre cititorii nostri pot beneficia de fapt de oferta de city break la 99€ mentionata in titlu si cu care au fost atrasi sa dea click pe articol (in cazul fericit in care se nimereste ca acestia sa locuiasca in Craiova)?


LA CAZARE

Si la cazare este posibil sa avem aceleasi limitari:

Disponibilitatea extrem de limitata la pretul mentionat este probabila nu numai la apartamentele de inchiriat, dar si la agentiile online cum ar fi Booking, unde multe oferte la cazare sunt disponibile numai pentru o camera.

 De cate ori ati vazut pe site-urile de rezervari mesaje de genul: "Foarte solicitata! A mai ramas doar o camera."?

Uneori pentru ca a mai ramas doar o camera, alteori insa din considerente de marketing (agentiile online stiu foarte bine cum sa ne grabeasca sa rezervam urgent).

Ori cand o astfel de oferta ajunge la mii sau zeci de mii de cititori si exista disponibilitate numai pentru o camera, e putin probabil sa mai prindeti oferta. Sau chiar daca o prindeti, daca sunteti patru persoane, in mod clar trebuie sa cautati singuri altceva.


POSIBILE DEZAVANTAJE


  • este posibil (in unele surse chiar probabil) sa dati peste astfel de oferte, in care sansele sunt mici sa puteti sa rezervati la pretul specificat.


PARERE PERSONALA

Cred ca ar trebui publicate ofertele care au disponibilitate rezonabila si ajung pentru mai mult decat o mana de cititori care doresc sa rezerve la pretul promovat in titlul articolului. 

Si cred ca pretul din titlu ar trebui sa fie:


  • ori cel disponibil pentru majoritatea zborurilor / pachetelor mentionate in articol
  • ori o medie intre pretul cel mai mic si cel mai mare disponibil in oferta
  • ori o gama de pret (exemplu: City breaks de 3 nopti spre Valencia intre 90€ si 200€)


Cu probabil rare exceptii, asta si urmaresc sa fac: 


  • sa public oferte cu disponibilitate rezonabila
  • sa fie cat mai clar din titlu (si din descrierea de pe Facebook) gama de pret sau media preturilor, orasele din care este disponibil pretul mentionat, precum si sezonul (repet, un pret mic mic low season nu este o oferta, ci un pret normal). 

Deoarece exista si promotii cu disponibilitate decenta sau chiar buna la companiile low cost, ca si exemple vedeti ofertele spre Eilat la 18€ dus-intors sau spre Dubai la 63€ dus-intors.

Din nou, asta este numai parerea mea.  Voi insa trebuie sa fiti constienti ca apar si oferte pe care in rare cazuri veti apuca sa le rezervati la preturile la care sunt promovate. Si nu pentru ca s-au dat repede, ci pentru ca nu a existat disponibilitate rezonabila de la inceput.





8. OFERTELE WOW !

Fie din necunostinta (autorii nu au mai intalnit personal un astfel de pret), fie din considerente de marketing (like-uri, share-uri, trafic), unele site-uri cu oferte arunca cam des si uneori total nejustificat cu Wow!-uri ori alti termeni meniti sa uimeasca mai ales cititorii cu mai putina experienta in calatorii.

Va recomand sa nu reactionati emotional si pripit la astfel de titluri si sa faceti "iute-iute" rezervari pe care nu le mai puteti anula.

You're smarter than that!

Actionati cerebral, faceti-va temele complet si nu va grabiti sa aruncati cu banii, crezand ca este o oferta unica. Dupa cum veti vedea in exemplele de mai jos, rareori este asa!

De asemenea, secretul unei oferte bune nu sta in cea mai ieftina varianta posibila (repet: mai ales pentru cazare, cat dati atata face!), ci in varianta cu un raport calitate/pret optim pentru dvs.

In plus, multe dintre ofertele Wow! se pot gasi la acest pret mult mai des decat va induc titlurile cu formulari de genul "Ocazie rara!", "Urgent!" sa va ganditi.

EXEMPLUL 1

Inca ma depaseste cum e ocazie rara o vacanta spre Canare la 200€ - 250€, cand astfel de oferte apar aproape saptamanal pe blogurile DIY. Glumesc, nu ma depaseste, stiu ca e vorba doar de marketing  menit sa ii faca pe calatorii neexperimentati sa dea click pe articol, sa raspandeasca marea oferta la prieteni ("Frate, uite ce ocazie unica! ") sau sa rezerve "urgent". Voi insa stiti mai bine si nu actionati pripit!

V-am aratat in acest video cat este de banal sa gasiti si singuri astfel de oferte "rare":




EXEMPLUL 2

Ca sa luam inca un exemplu, eu personal nu consider atat  de Wow! o oferta spre Asia ori spre Zanzibar la 5-600€, in care avem un zbor fara conexiune garantata la 450€ - 500€ (care se cam gasesc macar lunar), la care se adauga o unitate de cazare pentru care pretul normal este de 100€ - 200€/sejur. Adica, o unitate care atata face pentru zona si conditiile oferite. 


In articolul: Cum am gasit vacanta in Zanzibar la 506€ dus-intors: zbor din Bucuresti, cazare, mic dejun incluse, v-am aratat cum am gasit un zbor combinat spre Zanzibar un pic sub 400€ si cazare 7 nopti la Chwaba Bay Resort la 123€. Ori la aceasta unitate este banal sa gasiti preturi asemanatoare. In opinia mea, este doar o oferta ok, care va permite sa vizitati Zanzibar la un pret bun.

Daca oferta ar fi fost sa zicem pentru un hotel care nu are aceste preturi in mod normal, cum este de exemplu Dream of Zanzibar, atunci as fi zis si eu ca este o oferta Wow!

Si, pentru ca vorbim de Zanzibar, ar trebui sa fiti atenti la ce conditii de cazare va alegeti acolo!


RECOMANDARI


  • cand vedeti o oferta Wow!, - inclusiv pe PromoTrips.ro -  in primul si in primul rand nu va agitati si nu va grabiti sa va goliti portmoneul. Cercetati cu atentie singuri si verificati daca intr-adevar este ceva Wow!  acolo. 

Este de inteles ca vi se pare Wow!, daca nu aveti experienta in calatorii, cand cititi un titlu gen: "Wow! 7 nopti in Thailanda la 550€/p, zboruri si cazare incluse!", fara sa vedeti si ce cuprinde exact acea oferta.

Si mai ales, daca va vin in minte preturile practicate de agentiile de turism, unde astfel de vacante sar de obicei de 1000€.

Dar mare atentie sa nu comparati mere cu pere: nu cumva  comparati o unitate de cazare de 2* - 3*, potrivita poate mai mult pentru backpackeri care este ieftina pentru ca acela este pretul normal practicat de obicei, cu resortul de 4* - 5* cu all inclusive propus de agentie?

Ca sa fie o comparatie corecta, trebuie sa comparati preturile pentru aceeasi unitate de cazare, aceeasi perioada, aceleasi conditii de anulare, acelasi regim de mese, acelasi tip de camera samd. Si sa vedeti daca dupa, ramaneti cu o diferenta de pret la fel de mare.

Oferta pare Wow! pana dati click pe articol si vedeti ca zborul e poate 480€ si cazarea recomandata e 70€ adica 10€ de pers/noapte. Daca aveti insa curiozitatea sa faceti singuri o cautare pe un motor care compara preturile la cazare pentru Thailanda, o sa va convingeti daca intr-adevar este Wow! sau rar pretul pentru acea unitate de cazare si cate mai gasiti -in aceleasi conditii - la preturi asemanatoare.


Asadar avem de fapt o oferta medie la zbor (astfel de preturi la zborurile spre Thailanda sunt destul de comune) si nicio oferta la cazare, care atata face pentru conditiile oferite (in Thailanda cazarile incep de la preturi derizorii, dar nu sunt neaparat la preturi derizorii pentru unitatile care ofera conditii bune sau foarte bune).

Un titlu mai onest in loc de  "Wow!/ Urgent!/ Ocazie rara! 7 nopti in Thailanda la 550€/p, zboruri si cazare incluse!" ar fi "Zboruri Bucuresti - Thailanda la 480€ dus-intors." Eventual cu mentiunea: "Puteti gasi cazari mai modeste de la x euro pe noapte."
Dar, vedeti voi, astfel de titluri nu "agata in carlig" utilizatorii...


  • in cazul in care oferta cuprinde mai multe optiuni de cazare, recomand sa nu alegeti optiunea cea mai ieftina. 

Este posibil sa fie mai multe optiuni deoarece numarul de camere per unitate este limitat (dupa cum am discutat mai sus).


Dar este posibil sa fie mai multe optiuni, deoarece si autorul crede ca optiunea cea mai ieftina (pusa ca sa dea "bine" pretul total pentru oferta) este prea basic si a adaugat cateva optiuni care, desi mai scumpe, sunt mai rezonabile ca si conditii oferite.




PARERE PERSONALA


Pentru mine beneficiul ar fi clar cu astfel de articole (WOW! Vacanta 7 nopti in Tenerife la 199€!, zbor si cazare incluse), l-am experimentat in trecut o perioada: cititori uimiti de pret, like-uri, share-uri cu sutele. 

Pe principiul, cand vreau un boost la trafic sau vreau sa depasesc urmatoarea borna la like-uri, hai sa mai public un articol Wow! cu vacanta in Tenerife sau Maroc la 150€ - 250€.

Dar ar insemna sa va exploatez emotional pe voi (ca, normal, lumea reactioneaza emotional la astfel de titluri, mai ales daca apare si cate un Wow!, Boom!, Ocazie rara! si alte exclamatii asemanatoare in titlu) si sa imi sacrific integritatea, doar ca sa castig popularitate cu oferte 'rare', dar care se gasesc pe toate drumurile.

No, thanks.


9. COMPETITIA

Din pacate alegerea cazarilor care indeplinesc doar un minimum de conditii este probabil si un efect al concurentei intre site-urile care publica vacante DIY: 

Daca X-ulescu a pus o oferta de zbor si cazare spre Zanzibar la 600€, atunci Y-ulescu se straduie sa caute o oferta tot de zbor si cazare la 500€.

Daca oferta este aceeasi la zboruri, Y-ulescu nu poate sa mai scada din pret decat cautand o unitate de cazare si mai ieftina decat competitia. Si probabil o gaseste, chiar si la acelasi numar de stele. Dar in mod sigur sacrificand ceva. (Retineti: la cazare nu este ca si la zboruri, unde pentru exact aceeasi clasa, cu aceleasi lucruri incluse, unii platesc poate 10€, iar altii 100€ sau mai mult).

Asa ca trebuie sa ne intrebam cum isi permite proprietarul sa dea cazare mai ieftina decat vecinul sau? Serviciile sunt la acelasi nivel? Daca micul dejun este inclus, este acesta un bufet bogat ca si la vecinul sau este vorba doar de cateva mezeluri reci cu o felie de cascaval? Este hotelul lui pozitionat la fel de central sau de aproape de plaja?

Ati prins probabil ideea. Dar cititorii de obicei nu se gandesc in primul rand la aceste aspecte. Pentru ca titlurile sunt identice: Zbor si cazare la hotel de 3* cu mic dejun, acestia raman cu ideea ca Y-ulescu posteaza oferte mai bune decat X-ulescu (deci este "mai bun" la gasirea ofertelor), fara sa se uite neaparat si ce include pretul mai mare de la X-ulescu: foarte posibil in doar cateva zeci de euro diferenta, sa fie conditii de cazare simtitor mai bune. 

Si, sigur, atunci nu vor ajunge in oferta neaparat unitati de cazare cu raport calitate/pret optim, ci cele mai ieftine unitati care intrunesc un minim de conditii. 

Tocmai de aceea consider important sa va cautati si singuri cazare, dupa buget si pretentii. 


Alt posibil exemplu nefast al concurentei pentru cine vine cu cel mai mic pret la pachete: multe surse, care initial publicau oferte cu transfer inclus, nu mai fac acest lucru. 

Exemplu:

  • X-ulescu publica oferta spre Paris cu zbor spre Beauvais, transfer si cazare 3 nopti la 210€ 
  • Y-ulescu publica oferta spre Paris cu zbor si cazare 3 nopti la 160€ (nu mai mentioneaza in titlu ca zborul este spre Beauvais, deoarece este dezavantajos pentru el) 
Y-ulescu automat are click-uri si like-uri mai multe, deoarece vacanta lui suna ca este mai ieftina. Si, din nou, pentru multi dintre cititori pare ca Y-ulescu este mai bun la gasirea ofertelor decat X-ulescu.

Rezultatul: X-ulescu, desi este de parere poate ca un pachet trebuie sa includa si transfer, nu vrea sa piarda competitia popularitatii/celebritatii si isi incalca principiile ca sa vina cu oferte "la fel de bune" ca si concurenta. 


Un ultim posibil exemplu nefast al competitiei: a ajuns sa scada numarul de zile din pachete. Apar tot mai des oferte de city breaks de doua nopti (chiar si cand zborul dus ajunge seara, iar cel de intoarcere este dimineata),  in loc de trei - patru. Cel putin in unele cazuri (desigur, nu in toate!) motivul este ca astfel se pot publica oferte de city breaks si cu 40€ - 50€, zbor si cazare incluse.

La fel, de dragul ofertelor gen Vacanta in Malta la 99€, zbor si cazare incluse, vacantele se reduc de la sapte nopti la patru - cinci nopti.

Daca Y-ulescu publica city breaks la 50€, X-ulescu nu poate sa ramana mai prejos cu city breaks pentru aceleasi destinatii la 70€ - 80€, chiar daca acestea din urma sunt de fapt pentru trei nopti (din nou, pentru ca prima data din titlu 'face click ' pretul,  X-ulescu poate pierde reputatie in fata lui Y-ulescu, care pare ca vine cu oferte mai ieftine). 

Ca si o gluma, probabil imediat o sa se ajunga la city breaks fara cazare peste noapte, cu zbor dus dimineata si intors seara, doar ca sa se poata scrie in titlu City break in Berlin la 10€, caz in care este dificil sa vina concurenta cu un pret mai mic :).

Subliniez, nu inseamna ca toate city break-urile de 2 nopti ori vacantele de 4-5 nopti sunt publicate din considerente de pret. Si, in functie de timpul disponibil al fiecaruia, sunt perfect ok si de dorit. Ar fi pacat insa ca din motive puerile sa devina predominante. 


Ma opresc aici cu aceasta tema, important este sa retineti ca nu intotdeauna competitia pentru cine publica vacantele cu cele mai mici preturi are numai efecte benefice pentru clienti si ca din cauza ei va puteti alege cu oferte de calitate indoielnica.


RECOMANDARI 

  • dati o sansa si titlurilor gen "Oferta de zbor si cazare spre Zanzibar la 700€". 
 S-ar putea ca in acei 700€ sa aveti un raport calitate/pret mult mai bun decat ce ati fi avut in oferta la 500€. Si astfel veti incuraja colegii care cauta oferte la cazare sa nu repete aceleasi trei - cinci unitati pentru fiecare destinatie, potrivite de obicei daca preferati vacantele in conditii de low-cost, si sa va supuna atentiei si unitati de cazare cu un raport calitate/pret mult mai bun.

  • nu judecati oferta emotional, numai dupa pret 
Dupa cum vedeti, din cauza competitiei, este posibil sa se ajunga la oferte care contin prea putin din ce aveti dvs nevoie.

Judecati cerebral costurile totale, care includ cazarea dupa pretentiile voastre, zborul, tranferurile, mesele, excursiile, masina de inchiriat samd.

Revenind la ofertele spre Thailanda la 500€, zbor si cazare 10 nopti incluse (din care cazarea este 10€ pe noapte), gasiti in acest articol 
un exemplu mai realist de buget de care aveti nevoieCare sunt costurile unui sejur in Thailanda, in varianta fara compromisuriadica nici stat in locatii cu 10€ pe noapte , dar nici la 5*, nici cu mancat numai de pe strada, dar nici la restaurante cu stele Michelin. 

Rezultatul pentru o vacanta de 12 nopti in conditii bune: 1444€/pers la hotel de 3* cu 50€/noapte, 1682€/pers la 4* cu 100€/noapte (inclus: zboruri intercontinentale, zboruri interne intre destinatii, cazare, transferuri, excursii, mancare, viza, suveniruri). Daca luati cazare mai modesta sau prindeti oferta mai ieftina de 500€ la zborurile intercontinentale, sa zicem ca puteti sa scadeti spre 1000€ - 1200€/pers. Daca mergeti extrem, cu compromisuri mai mari (gen mancare in cele mai ieftine locuri sau de la supermarket, cazare si excursii cat mai ieftine posibil etc, atunci, sigur, poate scadea si mai mult bugetul necesar. 


PARERE PERSONALA

Eu zic ca ar fi pacat sa strice competitia pentru cine vine cu cele mai mici preturi calitatea ofertelor.

Sau sa duca la raspandirea ideii ca de fapt ofertele DIY adesea inseamna:

  • cateva zboruri low cost (poate chiar fara garantie conexiune) cu disponibilitate  si locuri foarte limitate, 
  • la care se adauga una dintre dintre cele mai ieftine cazari care intruneste un minim de conditii si care poate fi gasita in doua minute de oricine face o simpla cautare pe HotelsCombined,
  • si pe care uneori sunt sanse mici sa le prindeti la pretul din titlu deoarece nu a fost disponibilitate cat de cat rezonabila de la inceput.

In mod cert se poate si altfel. Pentru asta probabil doar trebuie schimbat focusul de la ofertele cu cel mai mic pret la ofertele cu cel mai bun raport calitate/pret. Si cu disponibilitate mai buna.

Chiar daca nu o sa mai sune la fel de "senzational" ca si cele ale competitorilor.





10. TITLURILE SI MOMEALA PENTRU CLICK-URI


In acest punct mentionez cateva aspecte legate de titlurile ofertelor pe care unii dintre dvs s-ar putea sa le gasiti problematice:

  • Desi majoritatea pachetelor din articol sunt la preturi (uneori semnificativ) mai mari, in titlu este mentionat un pret minim, valabil numai dintr-un oras si numai pentru cateva date. Astfel se induce cititorilor ideea ca majoritatea exemplelor din articol sunt la pretul din titlu. Am acoperit subiectul pe larg cu exemplul Craiova- Valencia de la punctul 7. OFERTELE LIMITATE.
  • Titluri care incep cu Wow!, Ocazie rara!, Urgent! si alte formulari asemanatoare pentru oferte care nu sunt deloc precum se mentioneaza. Am acoperit subiectul pe larg la punctul 8. OFERTELE WOW!.
  • Se mentioneaza anotimpul sau lunile in titlu daca oferta este in high season, nu se mai mentioneaza nimic daca este vorba de oferte in low season. Pentru ofertele in low season de obicei se pun poze din high season (soare, lume la plaja, in apa etc). Am acoperit subiectul pe larg in punctul 6. SEZONUL IN CARE ESTE VACANTA.
  • Nu se mentioneaza explicit din titlu cand este vorba de oferte la combinatii de zboruri fara garantie pentru conexiune. Este suficient ca "Zboruri spre" sa fie inlocuit cu "Zboruri combinate spre" pentru ca cititorii sa stie la ce tip de oferta au ajuns. Am discutat de ce este important sa fiti atenti la acest tip de zboruri la punctul 1. ZBORURILE COMBINATE 

PARERE PERSONALA

Mie personal imi par problematice titlurile de mai sus si deloc oneste fata de cititori. 

Si, daca ma intrebati pe mine, as zice ca tot eterna goana dupa trafic si popularitate, bata-le vina sa le bata, este responsabila pentru astfel de tactici de atragere a utilizatorilor pe site.

Nu este o problema numai in acest domeniu, pur si simplu titlurile senzationale atrag trafic (vedem titluri "senzationaliste" la stiri, in emisiuni TV, in ziarele de can-can si numai).

Merita pentru cei care fac asta sa isi sacrifice integritatea si sa profite, de exemplu, de faptul ca multi dintre cititori nu stiu cat de rara este cu adevarat o oferta, astfel incat sa-i determine poate sa se pripeasca si sa rezerve "urgent" zboruri care adesea nu se mai pot anula? 

Probabil ca da, de vreme ce astfel de titluri inca apar destul de frecvent. 

Cum fiecare poate sa publice ce doreste, numai de voi depinde sa judecati obiectiv si sa filtrati multitudinea de informatii care apar online...



11. AFILIEREA


Multe surse folosesc programele de afiliere ale diverselor agentii sau motoare online, cum ar fi Booking, Hotelscombined, Skyscanner, Momondo si multe altele. Ce inseamna asta: cand tu dai click pe link-ul de afiliere sau faci o rezervare prin acel link, si blogger-ul castiga un comision.

Sa fiu clar inteles de la inceput: nu este un lucru negativ sa promovezi alte surse in schimbul unui comision. Ba dimpotriva, este de dorit sa fie recompensat cumva efortul, timpul si cheltuielile investite in proiect. Ori daca cititorii nu platesc nimic pentru informatie, de unde altundeva sa vina veniturile? 

Va incurajez sa sustineti bloggerii care va plac facand rezervarea prin link-urile de afiliere, daca exista vreunul pentru compania aeriana/ pagina de hotel/ agentia online la care alegeti voi sa faceti rezervarea. 

Nu va costa nimic.

Daca insa gasiti un pret mai mic in alta parte ori sursa recomandata nu vi se pare sigura ori daca preferati pur si simplu alt furnizor, este normal sa rezervati unde aveti voi de castigat cel mai mult: poate economii, poate siguranta, poate servicii in plus samd.



Totusi afilierea poate deveni un lucru negativ pentru voi cititorii daca goana dupa comisioane depaseste interesul vostru. 

Asadar va recomand sa aveti in vedere ca:


  • unele surse cer exclusivitate. Asta inseamna ca va vor fi prezentate numai (sau aproape numai) oferte de la sursa care ofera comisionul, indiferent ca are sau nu cele mai bune oferte.

Exemplul 1: daca eu colaborez cu Skyscanner, degeaba returneaza Momondo agentii cu preturi mai mici decat cele gasite de Skyscanner. Daca vreau sa iau comision (sau daca Skyscanner mi-a cerut exclusivitate), o sa public intotdeauna ce gaseste Skyscanner.

Sau invers. Sa luam un exemplu: 

  • Momondo a gasit zbor Bucuresti - Johannesburg de la 422€, cu disponibilitate la 2 agentii:





  • Skyscanner a gasit acelasi zbor, in aceeasi data, dar de la 386€, cu disponibilitate la nu mai putin de 8 agentii din care puteti sa alegeti!



Bineinteles, pentru ca majoritatea blogurilor din Romania colaboreaza cu Momondo, a fost  ignorata oferta gasita pe Skyscanner de la 386€ si a fost publicata oferta returnata de Momondo de la 422€, astfel ca cititorii nici nu au primit cel mai bun pret si au avut si un numar foarte limitat de agentii din care sa aleaga unde fac rezervarea.

Astfel, sloganul 'la noi gasiti cele mai bune oferte', este, ca in multe alte locuri, doar o expresie fara nicio ancora in realitate, permisa pentru ca nu o verifica nimeni.


Exemplul 2: adesea Fly Dubai are oferte care nu apar in motoarele de cautare zboruri. Am vazut multe bloguri care nu au mai pomenit nimic de aceste oferte, pentru ca nu apareau si in sursa care oferea comisionul.


Exemplul 3: uneori companiile aeriene sau paginile hotelurilor nu apar in rezultatele motoarelor de cautare zboruri / cazare. In astfel de cazuri nu va este prezentat si pretul oferit direct de catre compania aeriana sau hotel, deoarece ar insemna sa intrati direct pe site-ul companiei ca sa faceti rezervarea (rezultat: zero comision).


  • unii bloggeri afiliati (majoritatea?) evita sa va invete cum sa gasiti singuri zboruri si cazari ieftine
Cum zicea cineva: multi iti dau peste, putini te invata cum sa pescuiesti.

Motivul este simplu, din pacate: daca stiti cum sa va gasiti singuri cele mai ieftine zboruri pentru destinatia si perioada care va intereseaza pe dvs, nu mai aveti motiv sa dati click pe articole si pe link-urile de afiliere. Si o sa va prindeti ca nu este nimic revolutionar cu site-urile de oferte DIY, ca majoritatea unitatilor de cazare prezentate sunt de fapt la pretul normal practicat de ele si ca pot fi gasite la fel de usor de oricine.

Asa ca la articolele cu How to va prezinta orice, numai esentialul nu: cum sa gasiti si voi pretul cel mai bun pentru zboruri si cazare.

  • se poate profita de faptul ca majoritatea cititorilor nu sunt calatori experimentati ori nu sunt familiari cu sursele online pentru rezervari. Astfel, se folosesc uneori metode mai putin ortodoxe de atragere a lor, cu informatii nu intotdeauna oneste.

Ati vazut deja exemple mai sus: titluri de tabloid (functioneaza inca in RO de minune), oferte cu disponibilitate extrem de limitata, oferte care se gasesc des, dar care sunt prezentate ca fiind 'ocazii rare', unitati de cazare de calitate indoielnica samd. 




PARERE PERSONALA

Inteleg daca nu toti sunt de acord cu mine, dar sunt de parere ca, in loc de tertipurile de mai sus, ar fi corecta o abordare mai onesta fata de vizitatori.

Parerea mea este ca cititorii vor intelege si chiar vor ajuta daca li se explica onest: draga cititorule, informatiile pe care le public nu te costa nimic, dar eu imi castig venitul daca tu dai click si rezervi prin link-urile din articol. Te incurajez sa iti faci si tu propriile cautari si in alte surse (pentru asta trebuie sa procedezi asa si-asa...), dar daca gasesti cel mai bun pret in sursa cu care colaborez si pe care am recomandat-o eu, ma ajuta sa vii si sa faci rezervarea prin link-ul de afiliere de la mine de pe site (nu sa intri tu direct de pe google pe site-ul lor). Pe tine nu te costa nimic, eu castig un comision care ma ajuta si ma motiveaza sa imi continui activitatea si sa te ajut in continuare cu alte ponturi gratuite de vacanta.


De asemenea, nu sunt de parere ca trebuie sa tinem know how-ul pentru noi. 

Nu vreau ca cineva sa depinda de cautarile mele pentru a-si permite sa calatoreasca in destinatia mult visata. Vreau ca fiecare cititor PromoTrips.ro sa stie cum sa urmareasca si sa gaseasca, oricand doreste si pentru ce destinatie doreste, cele mai bune preturi posibil pentru zboruri si cazare. Pentru el, pentru familie si prieteni sau chiar pentru altii, daca doreste sa isi deschida si un site cu ponturi de vacante. 

Tocmai de aceea a aparut si acest articol sau alte resurse precum articolul Cum sa cauti pretul cel mai bun pentru cazare sau canalul YouTube Cum sa cauti zboruri ieftine.

A, si eu personal as renunta la colaborarea cu orice surse care imi restrang in orice fel libertatea de a publica ce doresc. Daca oferta este mai buna la vecinul, vreau sa fiu liber sa public oferta de la vecinul.

Daca sloganul este "Cele mai bune oferte", apoi sa fie "Cele mai bune oferte", nu "Cele mai bune oferte de la sursa cu care colaborez.".

Sau daca totusi este "Cele mai bune oferte de la sursa cu care colaborez", atunci sa fie clar specificat acest lucru, pentru ca cititorii sa stie la ce sa se astepte.




12. FENOMENUL 'COPY / PASTE'


Inchei cu o practica care nu va afecteaza direct pe dvs, dar de care - cred eu - este bine sa fiti constienti: un coleg isi sacrifica timpul liber, se straduie, face cautari, gaseste o oferta buna si o publica pe blogul lui. 

In scurt timp este posibil ca aceasta oferta (poate cu mici variatiuni) sa fie pur si simplu copiata de alte bloguri, evident fara a se specifica sursa. 

Desigur, fenomenul este vechi si il gasiti si in alte domenii.


Cum va dati seama daca un articol este copiat

Daca urmariti mai multe site-uri cu ponturi de vacante, este destul de simplu:

Mai intai trebuie sa excludem ofertele anuntate in mod oficial de catre companiile aeriene. Este evident ca, in cazul in care Qatar Airways anunta o promotie pe site-ul propriu, pe email ori pe retelele de socializare, informatia ajunge mai devreme sau mai tarziu la toata lumea si fiecare o publica cand o vede sau cand are timp (poate omul este la serviciu si poate sa lucreze la blog numai seara ori dimineata).

Dar am facut de cateva ori testul de mai jos:

  1. am gasit oferta x la pret foarte bun (n-am idee de cat timp a aparut), dar care nu a fost anuntata de nimeni in mod oficial pe nici un canal si nici nu a aparut pe alt site cu ponturi de vacante.
  2. NU am publicat-o imediat, ci am lasat un interval de una-doua zile ca sa vad daca o gaseste si o publica altcineva
  3. nu a publicat-o nimeni
  4. am publicat-o eu
  5. in decurs de cateva ore a aparut brusc pe doua - trei site-uri cu ponturi de vacante,  evident fara mentionarea sursei

In astfel de cazuri mi se pare ca este destul de evident ca a fost un copy/paste. Unii, mai rusinosi macar lasa sa mai treaca o zi - doua, mai schimba titlul, mai pun o destinatie in plus in oferta, ca sa nu para identica cu cea copiata. Altii, nu au remuscari si copiaza totul instantaneu si fara niciun fel de modificari.

De ce este atat de dificil sa mentionezi sursa, este un mister pentru mine... 

S-a intamplat sa gaseasca colegii o oferta foarte buna pe care am vrut neaparat sa o impartasesc si eu cu cititorii mei. Am publicat-o, dar am acordat creditul cuvenit celui care a gasit-o: am inceput articolul direct cu mentionarea sursei ('am vazut la cutare', 'cutare a gasit', samd) si cu link la articolul lui.



Exemplu de posibil copy/paste de pe niste site-uri straine:

Autorul primului blog se straduie si aduna o multime de zboruri low cost din orasele romanesti spre Israel:



Dupa vreo patru ore apare oferta similara pe blogul nr. 2:


Care sunt sansele ca autorii blogului 2 sa se fi gandit sa caute aceleasi destinatii in aceeasi zi cu autorii blogului 1?...


Desigur, nu inseamna ca toate ofertele neanuntate oficial, dar publicate la mica distanta pe bloguri diferite sunt neaparat copiate. 

Exista si cazuri in care intra un pret bun la agentiile online, si atat blogul 1, cat si blogul 2 primesc o alerta pe email cu pretul. Sau se nimereste ca din coincidenta ambii sa se joace pe motoarele de cautare zboruri si sa gaseasca aceeasi oferta.

Daca blogul 1 apuca sa publice primul oferta, inseamna ca blogul 2 nu mai trebuie sa o publice de teama sa nu para ca a copiat-o? Normal ca nu (desi am fost in situatia asta: am gasit singur oferta, dar cand am vazut ca a publicat-o si alt coleg inaintea mea, am renuntat poate sa o mai public si eu, tocmai ca sa nu se interpreteze ca am copiat-o).

Nu puteti fi 100% siguri niciodata ca o oferta este de fapt copiata de la altcineva (decat daca recunoaste autorul, lucru care este putin probabil sa se intample). 

Dar cred ca nici nu trebuie. Este suficient ca stiu cei care copiaza. Daca au si o parere buna despre ei si se cred mari vanatori de oferte, atunci... bine. :) 

Dar totusi poate nu strica ca dvs sa fiti constienti de acest aspect si daca il vedeti pe undeva poate decideti sa urmariti si sa faceti rezervari de pe blogurile ale caror autori chiar cauta singuri ofertele, nu doar fura munca altora.

Repet: nici PromoTrips.ro nu trebuie exclus din aceasta analiza.







La aceste aspecte va recomand sa fiti atenti deocamdata, daca imi mai vin si altele in minte, o sa le adaug aici.

In functie de experienta dvs in calatorii, de tipul de vacanta pe care il cautati si de riscurile pe care doriti sa vi le asumati, ele pot sa fie perfect ok sau sa va creeze neplaceri serioase daca nu le luati in calcul.





Prin proiectul PromoTrips.ro imi propun mai mult decat numai sa va prezint oferte si promotii atent alese pentru zboruri.
Vreau sa va invat cum sa cautati singuri cele mai bune preturi la zboruri si la cazare atat pentru voi, cat si pentru familia, prietenii sau chiar cititorii vostri, in cazul in care va hotarati sa va creati si voi un blog cu vacante DIY.
Aflati mai multe in sectiunile Despre si Intrebari frecvente.
Madalin
     EmailFacebookGoogle PlusTwitterYouTube

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu