sâmbătă, 5 noiembrie 2016

Despre calitatea zborurilor: la ce sa fii atent/a cand alegi un zbor


Astazi as vrea sa discutam un pic despre calitatea zborurilor.

Stiu, stiu, daca sunteti genul de calatori sprinteni si experimentati, cu rucsacul in spate, cu ceva timp liber la dispozitie si care prefera numai sa ajunga cat mai ieftin la destinatie (ma includ partial aici), pretul zborului este singurul factor in alegerea biletului.

Conteaza mai putin daca nu sunt incluse alte bagaje, daca trebuie schimbate aeroporturi, daca zborul e cu escale multe, lungi sau chiar peste noapte.

Dar daca vorbim deja de calatori mai putin experimentati, de o familie cu copii mai mici, de persoane mai in varsta, de persoane pentru care timpul liber este foarte limitat, lucrurile se schimba radical. Nu este prea placut nici sa stai prin aeroporturi, nici sa alergi de la un aeroport la altul si clar este nevoie si de bagaje.

Si, in oricare categorie v-ati situa, pun pariu ca nu ar fi placut sa pierdeti al doilea zbor doar pentru ca primul a intarziat prea mult si nu aveati garantie pentru conexiune... In opinia mea, o vacanta reusita este o vacanta fara astfel de griji.

De aceea m-am gandit ca ar fi util sa introduc un checklist de calitate pe care sa-l bifam pentru fiecare zbor prezentat pe PromoTrips.ro, ca sa vedeti "dintr-o privire" ce e inclus si ce nu in pret si ca sa puteti lua astfel o decizie informata. 

Si, in functie de numarul de "puncte" intrunit, sa dau o nota intre 1 si 5 acelui zbor.

In acest checklist verificam cateva puncte de baza: daca sunt bagajele incluse, daca e zbor direct sau cu escale, care este numarul de escale, daca acestea sunt sau nu peste noapte si daca zborul presupune sau nu schimbare de aeroport.

Haideti sa vedem si un exemplu!

Asa arata un checklist pentru zboruri intercontinentale din Bucuresti cu Air France sau KLM (vezi articol):


Bagaj cala Escale Garantie conexiune Fara escala peste noapte Fara schimbare aeroport
check 1 (Paris sau Amsterdam) check check check
Calificativ zbor:  5* 



Dupa cum vedeti, verificam cateva lucruri de baza pentru un zbor:


1. Include zborul bagaj de cala?

La companiile low-cost de obicei bagajul de cala nu este inclus. Mai nou nici companiile de linie nu mai includ bagajul de cala pentru zborurile in Europa (de exemplu KLM, Lufthansa, Alitalia si multe altele...).

Desi bagajul de cala probabil nici nu este ncesar pentru un scurt city break, adesea este util ca acesta sa fie inclus pentru destinatiile in care stati o saptamana sau mai mult sau pe zborurile intercontinentale (si implicit pe zborurile de legatura in Europa, daca este cazul).



2. Este zbor direct sau cu escale? Cate escale avem?

Din Romania spre Europa avem in general:

  • zboruri directe (point-to-point) cu companiile low cost
  • zboruri directe sau cu escala in hub-ul central cu companiile de linie (de exemplu cu KLM veti zbura via Amsterdam, cu Air France via Paris, cu LOT Polish via Varsovia, cu Turkish via Istanbul). 
Pentru ca vorbim de zboruri cu conexiune garantata, daca timpul intre zboruri este rezonabil, ambele variante de mai sus sunt ok. 

Daca exista zboruri directe, clar le recomand, chiar daca gasiti si zboruri cu escale cu ceva mai ieftine (cu atat mai mult daca escala nu este garantata!).

Si nu intotdeauna faceti mare economie cu zborurile combinate (cumparate pe rezervari diferite): daca aveti nevoie de bagaje, trebuie sa adaugati patru bagaje de cala in loc de doua. Daca aveti escala, mai dati niste bani pe niste sandwich-uri si bauturi in duty free. Poate si pe niste reviste sa omorati timpul.
Si uite-asa, pe cand trageti linie, probabil ca nu ati facut mare economie cu zborul cu escala, cu atat mai mult daca nu este garantata conexiunea (detalii mai jos). Sigur, depinde de la zbor, la zbor. Recomand doar sa va faceti calculele cu atentie.


Din Romania spre alte continente avem:

  • zboruri cu o escala in hub-ul central al companiei cu care zburam (de exemplu cu Qatar Airways in Doha)
  • in functie de destinatie, putem sa avem zboruri cu doua sau mai multe escale. De exemplu, daca rezervam un zbor pe site-ul Etihad, vom avea o escala intr-un hub al unui partener european (de exemplu in Belgrad) si inca o escala in hubul principal al companiei (Abu Dhabi). 
Pentru zborurile intercontinentale, acolo unde este posibil, preferam zborurile cu o singura escala. 



3. Pentru zboruri cu escala: este garantata conexiunea in caz ca oricare dintre zboruri intarzie, este reprogramat sau chiar anulat?

O intrebare cruciala, daca nu doriti sa riscati ca vacanta voastra sa se termine inainte sa inceapa!


De retinut: daca zborurile sunt luate pe aceeasi rezervare/pe acelasi bilet, de regula conexiunea este garantata. Daca aveti doua rezervari/doua bilete pentru zboruri, atunci e putin probabil sa aveti garantie pentru conexiunea intre ele.

Daca luati un zbor spre Maroc via Milano cu Wizz Air si Ryanair, daca zborul Romania - Milano intarzie prea mult, pierdeti zborul Milano - Maroc. 

Alt exemplu: adesea apar oferte intercontinentale bune cu plecare dintr-un oras european. De exemplu, daca gasiti un zbor ieftin Roma - Bangkok cu Oman Air si luati un zbor de legatura din Bucuresti, nu conteaza ca este cu Ryanair, Wizz, Tarom sau cu Alitalia. Este pe o rezervare diferita, deci nu aveti garantie pentru conexiunea in Roma. Daca zborul Bucuresti - Roma intarzie prea mult, pierdeti zborul Roma - Bangkok. 


Si atunci care ar fi optiunile pentru zborurile fara conexiune garantata?

  • renuntati la ele si va orientati spre zborurile cu conexiune garantata (daca gasiti la un pret rezonabil)
  • mergeti totusi pe zboruri fara garantie pentru conexiune si va asumati un risc calculat (mai mare sau mai mic, in functie de durata intre zboruri). 
Mare atentie: patru sau sase ore intre zboruri pare (si adesea este) un timp rezonabil si scade mult probabilitatea sa ratati zborul de legatura. Dar, oricat de mici ar fi sansele, uneori apar si intarzieri mari. Doar trei exemple recente:



Cele mai multe probleme apar evident iarna cand vremea nefavorabila (ceata, ninsoare) poate crea intarzieri neprevazute. Dar nu uitati ca mai apar si probleme tehnice, compania poate modifica intentionat orarul de zbor sau sa anuleze cursa samd.

  • daca pretul este extrem de bun, mergeti tot pe zboruri fara conexiune garantata, dar jucati foarte prudent si luati cate o noapte de cazare in orasul de legatura. Mai ales daca este vorba de un zbor intercontinental.
  • faceti rezervarea la un pret mai mare, printr-o agentie care ofera garantie pentru conexiune (pentru detalii vedeti articolul: Unde puteti sa rezervati zboruri low-cost cu conexiune garantata). Dar odata cu cresterea pretului, scade atractivitatea ofertei (diferenta platita pentru acelasi zbor dar cu garantie de conexiune poate sa fie si de 100€ pentru un zbor intercontinental). De asemenea trebuie sa cititi cu atentie ce include aceasta garantie la fiecare agentie in parte! 



4. Pentru zboruri cu escala: este zborul fara escale peste noapte?

Deoarece nu dorim sa pierdem prea mult timp pe drum, pentru zborurile cu conexiune garantata, preferam sa avem escale cat mai scurte. Vorbim pana la urma de o noapte castigata la destinatie.

Daca insa avem zboruri fara conexiune garantata, pentru prudenta uneori este de dorit o escala peste noapte (sacrificam timpul pentru siguranta). Daca exista, de obicei includ pretul cazarii langa aeroport in pretul total afisat pentru zborul respectiv.



5. Pentru zboruri cu escala: este zborul fara schimbare de aeroport?

Evident sunt de preferat zborurile fara schimbare  de aeroport, ca sa evitam costuri in plus, timp pierdut si stres suplimentar ca nu o sa prindem zborul de legatura.






EXEMPLE DE ZBORURI DE 5*

Bagaj cala Escale Garantie conexiune Fara escala peste noapte Fara schimbare aeroport
check check check check
Calificativ zbor:  5* 





EXEMPLU DE ZBOR DE 3*


Bagaj cala Escale Garantie conexiune Fara escala peste noapte Fara schimbare aeroport
Ryanair check
Qatar check
Milano(MXP)
Doha
cross
check
check
check
check
check
Calificativ zbor:  3*



Am scazut doua puncte deoarece:

  • avem doua escale
  • bagajul de cala nu este inclus pe zborul de legatura cu Ryanair
  • nu aveti garantie pentru escala in Milano



EXEMPLU DE ZBOR DE 1*

Cum pe PromoTrips.ro nu avem astfel de zboruri, mi-a luat ceva sa gasesc un exemplu. Dar iata-l: sa zicem ca gasiti zborul de mai jos (Bucuresti - Madeira) la 80€ dus-intors, rezervare direct pe site-ul companiilor aeriene.

Pretul este atractiv, dar:

  • aveti escala fara garantie pentru conexiune
  • la dus aveti nevoie de o noapte de cazare in Lisabona
  • la intoarcere trebuie sa schimbati aeroportul Gatwick cu Luton in Londra
  • nu numai ca nu aveti bagaj de cala inclus, dar pe doua zboruri (cele cu Wizz) nu aveti nici macar bagajul de mana inclus




Bagaj cala Escale Garantie conexiune Fara escala peste noapte Fara schimbare aeroport
check 1 check check check
Calificativ zbor:  1* 



Poate totusi sa functioneze o combinatie asemanatoare? Da, daca doriti sa vizitati mai multe orase intr-o calatorie. Sa luati zborurile la o distanta mai mare si sa vizitati si Lisabona si Londra, daca tot sunteti acolo. Altfel, nu este o combinatie de zboruri pe care sa o recomand.




ALTE CRITERII


Exista multe alte criterii prin care putem sa verificam calitatea zborurilor, dar pe care nu le includ in checklistul de mai sus. Dar pentru ca de unele e bine sa tineti seama, amintesc cateva si aici:



  • Durata escalelor
Deoarece nu este prea placut sa ajungeti la destinatie in 24 - 36 de ore si sa pierdeti zile din concediu, cand exista optiuni de zboruri de 16 ore, cu tot cu durata escalelor.

  • Aterizati pe aeroportul principal?
Nu am inclus aceasta informatie in checklist, deoarece este destul de usor de aflat: de regula companiile de linie zboara pe aeroporturile principale, companiile low-cost pe cele secundare.

Evident, exista si exceptii: chiar zilele trecute Ryanair isi anunta intrarea pe aeroportul din Frankfurt (FRA), cel mai important hub al companiei Lufthansa.

In functie de distanta de oras, s-ar putea sa va coste in plus transportul de la aeroport.


  • Decolati/aterizati noaptea?
Pentru ca e destul de neplacut sa trebuiasca sa pleci de acasa ori sa ajungi la destinatie la  3 dimineata...

Plus ca cine face un city break de trei zile, probabil ca ar prefera sa ajunga dimineata si sa porneasca inapoi seara, ca sa castige cat mai mult timp. 



  • Aveti masa la bord inclusa?

Pentru unii conteaza, pentru altii mai putin. Zilele trecute a decolat primul zbor direct cu Wizz Air pe ruta Bucuresti - Tenerife care a facut mai bine de sase ore. Aproape sigur trebuie sa apelati pentru astfel de zboruri la sandwich-urile contra cost servite la bordul aeronavei.

Nici companiile low-cost long haul (de exemplu Norwegian) nu includ masa pe zborurile intercontinentale....


  • Care este ratingul Skytrax al companiei cu care zburati?
SkyTrax analizeaza calitatea serviciilor oferite de fiecare companie aeriana si ii acorda un rating intre 1 si 5 stele.

Companii de 5*: ANA All Nippon, Asiana, Cathay Pacific, Etihad, Eva Air, Garuda Indonesia, Hainan, Qatar Airways si Singapore Airlines. 

Tarom, Wizz si Ryanair au 3*. iar compania nord-coreeana Air Koryo are numai o stea. 

Gasiti AICI ratingul si pentru alte companii.



VACANTELE IN LOW SEASON


Pe PromoTrips.ro procentul zborurilor in low-season pentru destinatii de vacanta este drastic limitat din doua motive:


1. Pentru ca am doar 4 saptamani de concediu pe an, eu personal nu as merge in vacanta in low-season nici daca ar fi gratuita. 

Daramite sa mai dau si bani:

  • ca sa mor de caldura la 45 de grade in Dubai in timpul verii (ori sa mananc pe ascuns ca e Ramadan) 
  • ori ca sa merg la mare nu doar cand nu pot face baie in mare, dar cand nici macar nu pot sa stau la plaja
  • ori ca sa merg in Thailanda cand ploua cu zilele
  • ori ca sa merg in Islanda iarna cand sunt inchise toate drumurile si ziua dureaza numai cateva ore.

Sa luam un exemplu: orasele de la Mediterana se bucura adesea de ierni foarte blande. Dar iata doar doua stiri recente din Spania:
Si o stire din sezonul ploios din Caraibe:
Evident, si in sezonul cald/uscat pot aparea fenomene meteo nedorite. Trebuie doar sa va intrebati care sunt sansele sa prindeti astfel de fenomene in sezonul cald/uscat si care sunt sansele sa le prindeti in sezonul ploios sau iarna si, in functie de toleranta voastra la risc, sa alegeti in cunostinta de cauza.

In ceea ce ma priveste, pentru ca zilele mele libere sunt limitate, vreau sa ma bucur de tot ce are de oferit destinatia in care urmeaza sa calatoresc asa ca nu fac compromisuri aici...


2. Pentru ca PromoTrips.ro este despre oferte, adica despre zboruri la pret mai bun decat pretul normal. Ori un zbor la 40€ in Malta ori in Sardinia in iarna nu este o oferta, ci un pret normal de low season. Prefer sa gasesc si sa rezerv un zbor la 80€ in lunile de vara sau 60€ in aprilie/mai/octombrie. Acelasi lucru este valabil pentru unitatile de cazare.

Evident, daca preferati sa va faceti vacantele in low-season, foarte bine, dar nu este dificil deloc sa gasiti singuri cu cateva click-uri preturi bune pentru aceasta perioada. Deci nu aveti nevoie de ajutorul meu. 

Pentru destinatii de vacanta, prefer sa ma axez pe oferte in high si shoulder season (perioada intre high si low season). 






CONCLUZII

Ar fi frumos sa avem cat mai multe super oferte pentru zboruri de nota 4/5 sau 5/5 (cum a fost Bucuresti - Seychelles la 380€ dus-intors).  Dar, mai ales din Romania, deocamdata numarul acestora este limitat.

De aceea trebuie uneori sa ne indreptam atentia si spre super ofertele cu plecare din alte orase europene, spre care insa trebuie sa legam zboruri din tara. Asta inseamna zboruri fara garantie pentru conexiune, poate mai multe escale, uneori peste noapte, asadar un zbor de calitate mai putin buna.

Pentru destinatii specifice cum ar fi Cuba ori Dominicana, spre care de la noi se gasesc zboruri in medie la 800 - 900€ dus-intors, merita clar sa luam in calcul zboruri combinate de 3* la 400€ dus-intors. Este o super economie.

Dar care zbor alegeti de aici?

  • un zbor Milano - Bangkok la 350€ dus-intors cu Oman Air, la care sa zicem ca gasim un zbor de legatura din Bucuresti la 20€ dus-intors, cu Wizz Air. Mai punem o noapte de cazare in Milano doar pe o directie (se intampla adesea sa fie nevoie) la 20€/pers in camera dubla.
    Iesim la 390€ dus-intors (dar fara bagaje pe zborul de legatura, cu doua escale, fara garantie pentru conexiunea in Milano si cu escala peste noapte).
    Plus ca de obicei avem un numar limitat de date disponibile la pretul minim din care putem alege (deoarece variaza pretul la zborul de legatura din Romania).

SAU
  • un zbor  de 5* Bucuresti - Bangkok (o singura escala garantata, bagaje incluse etc) la 450€ - 470€. Cu perioada promotiei: noiembrie - iunie.


Fara sa stau pe ganduri as alege a doua oferta. Dar, ca si in alte aspecte ale vietii, si aici sunt adeptul echilibrului.

Pe PromoTrips.ro incerc sa echilibrez ofertele pentru zboruri de 4* sau de 5* cu cele pentru zboruri de 3* sau uneori de 2* (daca pretul este foarte, foarte bun), astfel incat sa aveti posibilitatea de a alege. Si incerc chiar sa va spun din titlu pentru ce fel de zbor este oferta (probabil ati observat formulari de genul: "zboruri combinate" sau "zboruri Bucuresti - Zanzibar via Milano"...). Nu vreau sa dati click pe articol doar ca sa descoperiti dupa ca e vorba de un zbor combinat, ci sa stiti de dinainte acest lucru.

De aceea am si postat oferta Qatar spre Seychelles la 573€. Da, nu a fost la 380€, dar a fost un zbor de 5* la un pret pe care Qatar nu l-a mai avut din Romania pentru aceasta destinatie. Daca cineva vroia sa caute zboruri spre Seychelles de aceeasi calitate, nu gasea din Bucuresti decat pe la 750€ - 900€...

Alt exemplu: acum un an si jumatate am avut zboruri de 5* cu Alitalia din Bucuresti spre Rio, Buenos Aires, Tokyo sau Seul la numai 359€ dus-intors, Un pret care nu a mai aparut de atunci si cred ca nici nu o sa mai apara prea curand. Si atunci ce facem? Daca gasim zboruri spre Rio sub 500€, nu le mai postam numai pentru ca nu sunt la 359€? 500€ dus-intors pentru Rio cu un zbor de 5* este un pret care clar merita si trebuie mentionat. Mai ales ca de multa vreme nu prea au scazut preturile sub 700€ dus-intors spre aceasta destinatie.... Si, sigur, postam si zboruri de 3* combinate cu plecare din Europa atunci cand apar.

Si, nu in ultimul rand, de aceea, de cand Wizz a inaugurat ruta Bucuresti - Tenerife, postez cu precadere oferte de zboruri directe spre aceasta destinatie, desi in mod sigur se gasesc si zboruri combinate mai ieftine. Ar fi destul de simplu pentru  mine sa umplu site-ul cu zboruri combinate de 2*-3*, dar nu doresc acest lucru.

Asadar mi se pare esential sa fiti constienti de aceste diferente intre zboruri, sa le puneti in balanta cu pretul promotiei si sa luati o decizie informata.

De aici si ideea mea de a include un checklist si de a da un calificativ fiecarui zbor.

Ca sa vedeti dintr-o privire care este calitatea si sa o puneti in balanta cu pretul zborului.

S-ar putea sa aveti surpriza ca nu doriti sa alegeti zborul cel mai ieftin...




Prin proiectul PromoTrips.ro imi propun mai mult decat numai sa va prezint oferte si promotii atent alese pentru zboruri.
Vreau sa va invat cum sa cautati singuri cele mai bune preturi la zboruri si la cazare atat pentru voi, cat si pentru familia, prietenii sau chiar cititorii vostri, in cazul in care va hotarati sa va creati si voi un blog cu vacante DIY.
Aflati mai multe in sectiunile Despre si Intrebari frecvente.
Madalin
     EmailFacebookGoogle PlusTwitterYouTube

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu